Entrades

S'estan mostrant les entrades d'aquesta data: abril, 2015

L'home mosca i l'home aranya a la plaça de Catalunya (1924-1930)

Imatge
Els anys 20, amb la generalització del formigó, que permet la construcció d'edificis de moltes plantes, foren el moment àlgid dels escalatorres, uns personatges que es jugaven el tipus -alguns hi van deixar la pell-, no per robar els pisos, sinó per trepar per les façanes i arribar al coronament davant de l'admiració del nombrosissím públic que acostumaven a concitar quan aconseguien la seva fita, però castigats també amb una pluja de xiulets i burles quan fracasaven o amb la fredor quan s'ajudaven amb cordes. Filmació de Massa Vaz escalant el Grand Hotel de Palma, obra de Lluis Domènech i Montaner, l'1 de gener de 1931
Aquesta última circumstància li va ocórrer al portugués Néstor Lopes el Divendres Sant de 1924, quan tot i aconseguír escalar l'edifici civil més alt de la ciutat, la casa Segura, al número 17 de la plaça de Catalunya, "defraudó un tanto al público,pues no se había anunciado que se ayudaría de cuerdas para escalar la fachada, y aun cuando…

Dada Corrupta (V): Zeppelin a la plaça de Catalunya 1932

Imatge
Dada corrupta: 1929
Dada correcta: 1931

Aquest fotomuntatge de la casa Roisin, una de les productores de postals més importants del país en aquella època, es troba habitualment datat el 1929. El motiu és molt raonable. En el context de l'Exposició Universal de 1929 i poc temps després d'haver donat la volta al món, es presenta a Barcelona en una visita especial el LZ-127 Graf Zeppelin el 23 d'octubre "per nimbar amb la seva glòria la grandesa de la nostra urbs i les meravelles ciutadanes de l'exposició", com es podia llegir a La Veu de Catalunya del dia següent.
No era forassenyat pensar que Lucien Roisin volgués realitzar la postal per aprofitar econòmicament l'expectació creada per la vinguda del dirigible i la tirada de l'Exposició Universal, amb l'arribada d'una gran quantitat de públic ciutadà i sobretot forani al recinte.
Aquesta plausible teoria topa de front amb la realitat, perquè aquesta postal fotografia un element arquitectònic que l&#…