Dada exacta (1): Teatre del Buen Retiro, 1883
Amb l'ajut de Maria José González
|
Per inaugurar la secció, com no podia ser d'una altra manera, intento datar una antiga fotografia -i única coneguda- del teatre del Buen Retiro.
A la fotografia, podem observar, un gran volum, un jardí, una tanca i una construcció amb coberta a dues aigües. La construcció més sobresortint inaugurà l'Eixample, ja que es tracta de la seva primera construcció. La casa Gibert, que així s'anomenava, es trobava al bell mig de la plaça de Catalunya, entre les actuals fons bessones. Disposava d'un ampli jardí que s'obria des de tres de les seves quatre façanes -la que donava a l'interior de la plaça i mirava cap al mar en quedava absent-. A la fotografia observem precisament la tanca del jardí que donava al passeig de Gràcia, que en aquells moments començava al portal de l'Àngel i no a la ronda de Sant Pere, que quedava incomunicada de la ronda Universitat a causa d'aquest jardí.
Cartell anunciador de l'òpera còmica francesa La Mascota, (autor desconegut, col·lecció particular) |
Abans que els espectacles populars es traslladessin al Paral·lel, entre finals de segle XIX i principis del segle XX, la plaça de Catalunya i el passeig de Gràcia atreien els barcelonins ociosos a través dels seus teatres, circs, barraques o cafès, situats moltes vegades estacionàriament i precària a l'interior de jardins amplis, com ara els Camps Elisis, el Criadero, el Tívoli ..., o molt més modestos, com ara el Prado Catalán o els de la casa Gibert. Als jardins de la Casa Gibert s'hi van establir tres teatres: el del Buen Retiro, el Massini i el Pabellón del Buen Retiro. El rètol i part del sostre a dues aigües del primer de tots apareix a part dreta de la fotografia.
Les duríssimes condicions climatològiques no van impedir que el públic omplís la representació de La Mascota (La Vanguardia, 10 de març de 1883) |
Membres de la companyia de sarsuela que van posar en escena La MAscota al teatre del Buen Retiro (La Vanguardia, 8 de febrer de 1883) |
Podríem quedar-nos aquí, perquè en comparació amb l'arc cronològic que suggereix l'Arxiu Fotogràfic de Barcelona, dipositari d'una còpia d'aquesta fotografia, un ampli 1870-1889, hem concretat l'any; però en el teòricament no tan fred 9 de març d'aquell 1883, una copiosa nevada va enfarinar Barcelona. Aquesta dura circumstància no va impedir que s'aixequés el teló de La Mascota aquell vespre ni la concurrència de l'habitual ple. El dia següent encara es podia veure la neu. Conservem testimonis com aquesta foto d'aquest fenomen meteorològic. A la imatge es pot observar com la neu, que ha quallat a terra, s'està fonent. Per aquest motiu, aposto pel dia posterior a la nevada: el 10 de març de 1883.
Quant a l'autor de la imatge, no seria forassenyat atribuir-la a Rafael Areñas i Miret (1846-91), ja que el cartell del mig de la tanca anuncia el negoci d'aquest fotògraf, l'estudi del qual des de 1871 fins a la seva mort es trobava al carrer Hospital, 27-9, com apareix a l'anunci. D'altra banda, està clara la vinculació entre el teatre del Buen Retiro i Rafael Areñas, amb la seva amistat i col·laboració amb Iscle Soler, que va estrenar obres de Pitarra al Buen Retiro, i Lleó Fontova, que va dirigir el teatre. Rafael Areñas, a més, va retratar la ballarina d'aquest teatre, Límido. Amb tot, l'atribució a Areñas no passa d'una hipòtesi.
Obres consultades
Barcelofilia
Barcelona: històries del temps. "Març de 1883. La gran nevada"
La Vanguadia
Quant a l'autor de la imatge, no seria forassenyat atribuir-la a Rafael Areñas i Miret (1846-91), ja que el cartell del mig de la tanca anuncia el negoci d'aquest fotògraf, l'estudi del qual des de 1871 fins a la seva mort es trobava al carrer Hospital, 27-9, com apareix a l'anunci. D'altra banda, està clara la vinculació entre el teatre del Buen Retiro i Rafael Areñas, amb la seva amistat i col·laboració amb Iscle Soler, que va estrenar obres de Pitarra al Buen Retiro, i Lleó Fontova, que va dirigir el teatre. Rafael Areñas, a més, va retratar la ballarina d'aquest teatre, Límido. Amb tot, l'atribució a Areñas no passa d'una hipòtesi.
Obres consultades
Barcelofilia
Barcelona: històries del temps. "Març de 1883. La gran nevada"
La Vanguadia
Curiosament,si revisem les edicions de La Vanguardia dels dies 27 i 28 de març no hi ha cap menció de neu enlloc.El dia 5 de març va caure una mica de neu.Els dies 9,10 i 11 va nevar de debó a tota la ciutat que aparegué blanca,la qual cosa va provocar cancel.lacions d'actes diversos.La darrera representació oficial de "La Mascota" va ser el dia 21 de març de 1883 malgrat que degut al seu éxit,es va representar també posteriorment.
ResponEliminaL'autor ha eliminat aquest comentari.
EliminaTens tota la raó; ha estat un lapsus que ja he rectificat. És l'avantatge del medi on-line, que es poden millorar els continguts gràcies a lectors crítics com tu.
ResponEliminaM'he permès la llibertat de citar el teu ajut a l'article.
ResponElimina