dijous, 24 de juliol de 2014

Accident d'aviació a Les Rambles (1934)


Aspecte de l'avió sinistrat (Carlos Pérez de Rozas, AFB)

El dissabte 29 de setembre de 1934, a les 14:30, surt de l'aeròdrom militar de La Volateria d'El Prat l'esquadró Breguet número 3, comandat pel tinent del Val. Els cinc avions que el formen volen retre un últim homenatge al seu company, el tinent Eduardo Delias, mort en unes maniobres a León, acompanyant des de l'aire el seguici que s'havia de desplaçar des de l'Hospital Militar, al carrer Tallers, fins al cementiri.

Bruguet XIX, tipus d'avió accidentat
Per fer temps, l'esquadró anava fent passades per sobre de la ciutat. Pocs minuts abans de les 15:45, a la Rambla de Canaletes, el Breguet XIX pilotat pel sots-tinent Rufino Núñez Machado -35 anys, casat i domiciliat al carrer Villarroel, 79- se separa de la formació. Té problemes amb el motor del seu avió i està perdent altura. Vol evitar xocar contra les Rambles; és dissabte a la tarda i estan a curull de gent. La seva intenció i la del seu mecànic i copilot, el caporal Adolfo Madariaga de la Viña -35 anys, casat, pare d'una nena de 3 anys i domiciliat al carrer Aribau 45, principal, primera-, és dirigir-se al port i allà intentar remuntar el vol o bé caure a l'aigua per evitar mals majors.
 
Noticia de l'accident a La Veu de Catalunya
L'aparell segueix perdent alçada i ja toca les copes dels plàtans. Les floristes, atemorides, fugen de les parades. Els ocupants del Breguet XIX fan tota mena de senyals als vianants -fins i tot fent servir el so dels trets de la seva pistola- perquè surtin del pas.
Part davantera de l'avió completament destruïda (Gabriel Casas, ANC)

Arribats a aquest punt, la intenció dels pilots és aterrar a la més ampla Rambla de Santa Mònica. Ho haurien aconseguit, sinó haguessin topat contra una antena del Principal Palace -actual Teatre Principal-, que els ha fet variar la trajectòria, ara inevitablement cap a les branques dels plàtans. Abans de topar contra el terra, a l'alçada de l'església de Sant Josep i Santa Mònica -actualment la Parròquia de Santa Mònica-, l'aparell fa una volta de campana i queda amb les rodes mirant el cel. Immediatament; comença a incendiar-se les ales i part de la cabina. El foc amenaça el motor. 


El sots-tinent Rufino Núñez ferit a l'hospital militar (Carlos Pérez de Rozas, AFB)

El caporal Adolfo Madariaga ferit a l'hospital militar (Carlos Pérez de Rozas, AFB)

Mentrestant, molt vianants socorren  els aviadors, que són conduïts en taxi al dispensari de l'Ajuntament -el caporal Madariaga- i al del carrer Barbarà -el sots-tinent Núñez-, on són atesos en primera instància, de sengles ferides de pronòstic greu, per ser traslladats tots dos a l'Hospital Militar. El caporal Madariaga s'endú la pitjor part; l'atenen els facultatius de guàrdia,  Llobera i Cuenca, d'una profunda ferida a l'ull dret, ferides als genolls, commoció cerebral i visceral i probable fractura vertebral. Els sots-tinent Rufino Núñez, atès pel facultatiu de guàrdia Carulla, presenta una extensa ferida al cap, al llavi inferior i a les cames i commoció cerebral. En el dispensari entrà en estat de xoc el vianant, Carles Tallada i Descallat, de 35 anys i empleat a la Caixa d'Estalvis, qui rebé l'impacte de l'ala de l'avió al coll. per sort per  ell la poca velocitat que en aquell moment duia l'aparell evita una lesió més greu o fins i tot mortal, però l'espant no li treu ningú.
 
L'accident suscità la curiositat de bona part dels moltíssims passejants d'una Rambla curulla de gent, com és habitual en un dissabte a la tarda (Bert i Claret, ANC)

De seguida es presenten al lloc dels fets, els bombers, que aconsegueixen sufocar l'incendi, els diferents cossos de policia -guàrdia urbana, guàrdia d'assalt, guàrdia civil i mossos d'esquadra-, que acordonen la zona, atapeïda de curiosos, i una secció d'aviació militar, que s'enduen amb dos camions les restes de l'aparell sinistrat.
 
Abatiment de l'avió tripulat pel capità Lecea i sergent Rufino Núñez durant el desembarcament d'Alhucemas (La Voz, 9/9/1925)

Aquest no era el primer accident que patia Rufino Núñez Machado. El 1925, durant el desembarcament d'Alhucemas, l'avió que copilotava fou abatut, i el 1927 els diaris informen que Rufino Núñez Mellado -penso que es tracta de la mateixa persona, amb el segon cognom mal escrit- pateix un accident a la localitat madrilenya de Villaviciosa de Odón, molt a prop de l'aeroport de Cuatro Vientos, de què va sortir miraculosament il·lès. 
La Vanguardia informa d'un accident a Madrid del malanomenat Rufino Núñez Mellado, l'any 1927
El sots-tinent Rufino Núñez Machado mor els primers dies de la Guerra Civil, concretament el 25 de juliol de 1936, possiblement a Madrid.

Si voleu veure més fotografies de l'accident cliqueu aquí.


Bibliografia


Mundo Gráfico. 03/10/1934
Permanyer, Lluís "El avión que cayó en la Rambla" a La Vanguardia 11/01/2004. 
La Publicitat. 30/09/1934
La Vanguardia. 31/07/1927 i 30/09/1934
La Veu de Catalunya. 30/09/1934
La Voz. 09/09/1925 

Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada