dimecres, 15 d’abril de 2015

Dada Corrupta (V): Zeppelin a la plaça de Catalunya 1932

Dada corrupta: 1929
Dada correcta: 1931
Lucien Roisin, col·lecció Enric Comas


Aquest fotomuntatge de la casa Roisin, una de les productores de postals més importants del país en aquella època, es troba habitualment datat el 1929. El motiu és molt raonable. En el context de l'Exposició Universal de 1929 i poc temps després d'haver donat la volta al món, es presenta a Barcelona en una visita especial el LZ-127 Graf Zeppelin el 23 d'octubre "per nimbar amb la seva glòria la grandesa de la nostra urbs i les meravelles ciutadanes de l'exposició", com es podia llegir a La Veu de Catalunya del dia següent.
Com a colófó final de l'Exposició del 1929, es va celebrar entre maig i juny de 1930 l'Exposició de la Llum, moment en què fou disparada aquesta imatge. La fase de construcció en què es trobava el Banco de Vizcaya, més avançada evidentment que el 1929, impossibilita que la  imatge del Zeppelin es pugui datar el 1929 (Gabriel Casas, ANC)

No era forassenyat pensar que Lucien Roisin volgués realitzar la postal per aprofitar econòmicament l'expectació creada per la vinguda del dirigible i la tirada de l'Exposició Universal, amb l'arribada d'una gran quantitat de públic ciutadà i sobretot forani al recinte.
La Vanguardia, 11 d'agost de 1931

La Ilustración financiera, 21 de setembre de 1931, BNE
Aquesta plausible teoria topa de front amb la realitat, perquè aquesta postal fotografia un element arquitectònic que l'any 1929 es trobava en una fase molt inicial de construcció; parlem del Banco de Vizcaya, que trasllada la seu central a la plaça de  Catalunya 21, el setembre de 1931. Com podem observar a la base d'aquest edifici, encara resten algunes tanques; per tant, la fotografia ha de correspondre a un setmanes abans de la inauguració.
Detall de la postal en què es poden observar clarament les tanques de protecció dòbres a la base de l'edifici del Banco de Vizcaya

Una vegada invalidada la possibilitat del context de l'exposició universal del 1929, dirigim la mirada a l'altre visita del Graf Zeppelin - en tenia prevista una altra el 1933, però passà de llarg- el 3 d'octubre de 1932. El context ha canviat totalment: som en temps de la República, recentment aprovat l'Estatut d'Autonomia de Catalunya i amb la voluntat per part de la Generalitat de crear un aeroport internacional i modern a Viladecans, on puguin fer escala els dirigibles. Per cert, la fotografia de coberta de l'interessant monografia de Pau Vinyes sobre el tema, La ciutat republicana s’enlaira. L’Avantprojecte de l’Aeroport de Barcelona (1931-1934), no és altra que la que estem analitzant. Una gran gernació espera el dirigible en un desgavellat aeroport d'El Prat. Tot i les seves males condicions aconsegueix aterrar, però precisament per culpa dels penosos accessos a l'aeroport Francesc Macià arriba tard i no pot saludar personalment a Hugo Eckener, el mític comandant de la nau, perquè ja s'havia enlairat, i el missatge del president de la Generalitat s'ha de transmetre per ràdio.
 


Bibliografia

Brotons, Ròmul, Més lleugers que l'aire. Globus i dirigibles al cel de BArcelona (1783-1937) 
La Ilustración financiera
La Vanguardia 


4 comentaris :

  1. Et felicito pels articles que anomenes "dades corruptes" . Son molt interessants i per aquest motiu he afegit el teu blog a la meva llista de blogs recomenats a http://orientabarcelona.blogspot.com.es/

    ResponElimina
  2. Molt bon reportatge Enric !! La foto del Prat es del dirigible "Conde Zeppelin",tenia mes forma de "puro habano,li deiem ,el Graf era mes gros i majestuos ,els recordo tots molt be. Gracies noi !!

    ResponElimina